Return to site

فرایند ساخت کابل

ماشین آلات سیم و کابل

فرایند ساخت کابل:

فرایند ساخت انواع کابل ها معمولا شامل مراحل زیر می باشد.

– مرحله هادی سازی

– مرحله عایق کاری

– مرحله کراسلینک

– مرحله تاب

– مرحله روکش

– مرحله بسته بندی

– مرحله بازرسی نهایی

مرحله هادی سازی :

ساخت هادی در انواع سیم و کابل توسط دستگاه کشش راد و استرندر ها انجام می پذیرد.

دستگاه فاین سیم: نوآوری در تولید سیم و کابل‌های ظریف

دستگاه فاین که به نام‌های دستگاه نازک‌کن فاین یا دستگاه کشش مفتول نیز شناخته می‌شود، یکی از تجهیزات کلیدی در خط تولید سیم و کابل است که وظیفه‌ی آن کاهش قطر مفتول‌های مسی یا آلومینیومی تا ضخامت مورد نظر را بر عهده دارد. این دستگاه در مراحل پایانی خط تولید، پس از فرآیندهای اولیه مانند کشش راد و آنیلینگ، به کار گرفته می‌شود.

وظیفه دستگاه کشش راد، انجام فرآیند کشش و نازک کاری مفتول به سیم با سایزهای کوچکتر می باشد. در این فرآیند مفتول آلومینیوم با قطر 9.5 وارد دستگاه شده و با عبور از سری قالب های الماسی در دستگاه به قطر مورد نظر می رسد. فرایند کشش در داخل روغن به منظور روانکاری، خنک کاری و شستشو انجام می گیرد. سیم نازک شده بر روی قرقره ها جمع شده تا در مرحله استرندر مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه فاین سیم: نوآوری در تولید سیم و کابل‌های ظریف

دستگاه استرندر:

مفتول های کشیده شده با سایز معین روی قرقره های 630 جمع شده و آماده بارگیری روی دستگاه استرندر می شود، استرندرها وظیفه بافت هادی های آلومینیومی را تا 61 رشته به عهده دارند.

عملکرد آن ها به این صورت است که یک رشته مفتول به عنوان مغزی در مرکز قرار گرفته و به ترتیب 6/12/18/24 رشته مفتول به صورت راستگرد یا چپگرد، با چرخش استرندر و طول تاب مشخصی که توسط جعبه دنده قابل تنظیم می باشد به دور مغزی می تابد رشته تابیده شده از یک قالب رد می شود که این فرآیند شکل دادن هادی های خروجی اعم از کمپکت و یا سکتور کردن هادی را به عهده دارد، عمل کمپکت سبب از بین بردن فضای خالی و حفره های بین رشته های تابیده شده می گردد که در نتیجه کاهش سطح مقطع هادی را به همراه خواهد داشت. هادی تولیدی پس از خروج از روی کپستن وارد تیک آپ (جمع کن) شده و به صورت مرتب روی قرقره پیچیده می شود.

دستگاه استرندر

ستگاه اکسترودر عنصری کلیدی در صنعت سیم و کابل

ذرات ریز مواد پلیمری، عمدتاً PVC، PE و XLPE، به کمک گرما و فشار، ذوب شده و به ماده‌ای یکدست و روان تبدیل می‌شوند. سپس، این مذاب داغ، با عبور از قالب‌هایی دقیق، به شکل عایق یا روکش مورد نظر در می‌آید و بر روی هادی‌های مسی یا آلومینیومی قرار می‌گیرد.

نقش‌های دستگاه اکسترودر در صنعت سیم و کابل:

عایق‌بندی: دستگاه اکسترودر با پوشاندن هادی فلزی با لایه‌ای از عایق، از آن در برابر عبور جریان ناخواسته و اتصال کوتاه محافظت می‌کند. ضخامت و جنس عایق، بسته به نوع ولتاژ و کاربرد کابل تعیین می‌شود.

روکش‌دهی: علاوه بر عایق‌بندی، دستگاه اکسترودر می‌تواند لایه‌ای از روکش را نیز بر روی عایق اعمال کند. این روکش، وظایف مختلفی از جمله محافظت کابل در برابر عوامل محیطی، افزایش استحکام و زیبایی ظاهری را بر عهده دارد.

پر کردن فضای خالی بین هادی و عایق: در برخی موارد، از دستگاه اکسترودر برای تزریق مواد پرکننده به منظور افزایش استحکام و انسجام عایق و هادی استفاده می‌شود.

تولید عایق‌های خاص: اکسترودر امکان تولید عایق‌های خاص با خواص ضد حریق، ضد آب و یا مقاوم در برابر مواد شیمیایی را فراهم می‌کند.

تولید عایق‌های خاص: اکسترودر امکان تولید عایق‌های خاص با خواص ضد حریق، ضد آب و یا مقاوم در برابر مواد شیمیایی را فراهم می‌کند.

broken image

مرحله تاب:

برای تولید کابل های چند رشته مثل خودنگهدار و قدرت لازم است رشته های مختلف کابل با ساختار منظمی بهم تابیده شود که این عمل توسط دستگاه تابنده انجام می گیرد. در کابل های خودنگهدار رشته مغزی که وظیفه تحمل وزن کابل را دارد در مغزی قرارگرفته و سایر رشته ها با طول تاب معین و جهت چرخش مشخصی به دور آن پیچیده می شوند.

مرحله تاب

مرحله روکش:

در کابل های قدرت لازم است که رشته های تابیده شده در دستگاه اکسترودر توسط لایه ای از مواد پلی اتیلن یا PVC روکش شوند. این لایه نقش محافظت مکانیکی برای کابل را دارد.

broken image

مرحله بسته بندی :

محصولات تولید شده با توجه به نیاز مشتری با متراژ مورد نظر بر روی قرقره های چوبی دوبارپیچ و لفافه پیچی می شود و پس از پلاک زنی و چاپ مشخصات بر روی آن به قسمتی تست نهایی انتقال داده می شود. این قرقره ها می تواند از جنس فلزی یا چوبی باشند.

broken image

مرحله بازرسی نهایی:

تمامی قرقره های تولیدی در این شرکت پس از بسته بندی در قسمت مرحله تست نهایی آزمون های زیر بر روی آن ها انجام می گیرد.

الف) آزمون مقاومت الکتریکی هادی:

این آزمون برای اطمینان از یکنواختی قطر، عدم پارگی رشته های هادی و همچنین کیفیت مناسب جنس هادی ها انجام می گیرد.

ب) آزمون ولتاژ بالا :

این آزمون برای اطمینان از پوشش کامل هادی از عایق و عدم قطعی جزئی عایق بر روی هادی و کیفیت مواد عایق انجام می گیرد.

پس از انجام آزمون های فوق، نشانه گذاری بر روی کابل مورد بازرسی انجام می گیرد و سپس اقدامات لازم از لحاظ مناسب بودن بسته بندی و لفافه پیچی و نصب پلاک بر روی قرقره جهت استفاده مشتری تحویل انبار محصول می گردد.

 

کابل‌سازی، صنعتی حیاتی و پویا است که نقش مهمی در دنیای مدرن ایفا می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روزافزون به انتقال اطلاعات و انرژی، این صنعت نیز همواره در حال توسعه و نوآوری است.

سیم چینی و کابل متخصص ماشین ساختن

Email: cabletwister@126.com

Whatsapp&Wechat: +86-18606615951